تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/12/12 - 13:30
کد خبر: 159847

جزئیات اولین جشنواره دکتر سلام؛

صدری نیا: مجموعه دکتر سلام به افزایش جسارت نقد در کشور کمک کرد/ غرضی: دولت ۵۰ درصدی نمی‌تواند تورم را درمان کند

صدری نیا: مجموعه دکتر سلام به افزایش جسارت نقد در کشور کمک کرد/ غرضی: دولت ۵۰ درصدی نمی‌تواند تورم را درمان کند

مجموعه دکتر سلام به افزایش جسارت نقد در کشور کمک کرده به گونه ای که طی یک و سال نیم گذشته احساس می کنیم در کشور جسارت نقد مسئولان ایجاد شده است؛ به گونه ای در همین مدت بیش از 10 مجموعه مختلف همانند دکتر سلام در داخل کشور تولید شده که در آن به نقد مسئولان پرداخته می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: کمک به افزایش جسارت نقد و شناسایی ظرفیت های طنز در کشور از مهمترین اهداف مجموعه طنز دکتر سلام است.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست خبری اولین جشنواره طنز «دکتر سلام» صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد؛ سیدمحمدعلی صدری نیا دبیر این مجموعه با بیان اینکه این مجموعه از دو ماه مانده به انتخابات سال 1392 آغاز به کار کرد گفت: در آن زمان با این هدف که بتوانیم فضای شور انتخاباتی آن دوران را پرشور کنیم آغاز به کار کردیم البته از ابتدا تصورمان این نبود که این مجموعه به این اندازه مورد استقبال قرار گیرد ولی بعد از پخش دو قسمت از مجموعه متوجه شدیم که فضای مثبتی نسبت به آن وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که توانستیم یک طنز آگاهی سازی خوب درست کنیم گفت: در واقع می خواستیم حوادث و اتفاقات کشور را به زبان طنز بیان کنیم و مسئولان را امر به معروف و نهی از منکر کنیم به عبارت دیگر تولید مجموعه دکتر سلام با این جامعه هدف آغاز شد ولی بعد از مدت متوجه شدیم که این مجموعه در خانه ها مدارس و مساجد هم اکران می شود.

صدری نیا در ادامه درباره چرایی برگزاری اولین جشنواره دکتر سلام  گفت: سال گذشته که یکسالگی دکتر سلام را داشتیم که با با استقبال خوبی از مخاطبان همراه بود تصمیم گرفتیم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم تا مخاطبین خودمان را هم درگیر کنیم.

وی اظهار داشت: مجموعه دکتر سلام به افزایش جسارت نقد در کشور کمک کرده به گونه ای که طی یک و سال نیم گذشته احساس می کنیم در کشور جسارت نقد مسئولان ایجاد شده است؛ به گونه ای در همین مدت بیش از 10 مجموعه مختلف همانند دکتر سلام در داخل کشور تولید شده که در آن به نقد مسئولان پرداخته می شود. به طور مثال در استان قزوین و اصفهان مجموعه های این چنینی تولید شده است.

کاگردان مجموعه دکتر سلام ادامه داد: منظور بنده از جسارت نقد این است که شاید پیش از تولید این مجموعه در کشور این گونه تصور می شد که فضای سعه صدر برای نقد وجود ندارد و حتی خودمان نیز زمانی که اولین قسمت دکتر سلام را تولید و آماده پخش کردیم تصورمان این بود که این اولین و آخرین قسمت از این مجموعه است ولی به ما اثبات شد که در کشورمان سعه صدر وجود دارد.

وی ادامه داد: جسارت نقد که در کشور وجود دارد اولین جرقه برگزاری جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکتر سلام به شمار می رود علاوه بر آن امروزه افراد زیادی با مجموعه دکتر سلام در ارتباط هستند که ظرفیت تولید طنز سیاسی اجتماعی را دارند از این رو هدف مان شناسایی ظرفیت های طنز کشور است تا با شناسایی آنها هم این افراد را در مجموعه دکتر سلام به کار گیریم و هم آنها را به سایر مجموعه های طنز کشور معرفی کنیم.

در ادامه صدری نیا، درباره جزئیات اولین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکتر سلام گفت: این جشنواره در سه بخش ویدئویی طنز و بخش طنز مکتوب و بخش کاریکاتور و طرح طنز برگزار می شود البته در بخش ویدئویی طنز شامل پیشنهاد طنز بخش دکتر سلام بومی سازی شده و بخش خلاقیت و ابتکار؛ بحث طنز مکتوب شامل شعر و متن طنز و بخش کاریکاتور و طرح طنز نیز شامل کاریکاتور و طرح طنز است.

وی ادامه داد: بخش پیشنهاد طنز صرفا شامل یک پیشنهاد و ارسال قطعه ای طنز از یکی از فیلم ها و سریال هاست، بخش دکتر سلام بومی شده نیز مسابقه ای میان نمونه های تقلیدی از قالب و فرم دکتر سلام برای بیان اخبار دانشگاه ها اردوهای جهادی استان ها شهرها و روستاهای کشور است البته در این بخش به بهترین استفاده ها از قالب دکتر سلام برای بیان مشکلات مناطق بومی افراد جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. همچنین بخش خلاقیت و ابتکار نیز شامل قالب های مختلف طنز که تقلیدی از دکتر سلام نبوده و دارای فونت و قالب جدیدی هستند را شامل می شود.

صدری نیا با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به اولین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکتر سلام تا 31 فروردین ماه امسال است ادامه داد: به نفرات اول هر بخش دو سکه بهار آزادی نفرات دوم یک سکه بهار آزادی و نفرات سوم نیز یک نیمه سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

کارگردان مجموعه طنز دکتر سلام درباره هیئت داوران اولین جشنواره طنز دکتر سلام نیز گفت: هیئت داوران بخش متن و شعر طنز شامل علیرضا قزوه، ناصر فیض، سعید بیابانکی، شهرام شکیبا، بخش کاریکاتور و طرح طنز مازیار بیژنی عباس گودرزی و میثم محمدحسنی و هیئت داوران بخش ویدئو نیز گروه سازنده دکتر سلام هستند.

غرضی: دولت ۵۰ درصدی نمی‌تواند تورم را درمان کند
 در ادامه این نشست محمد غرضی که با حضور در این نشست پوستر جشنواره را رونمایی کرد؛ درباره وضعیت طنز و نقادی در کشور گفت: رسانه ها تریبون یک طرفه هستند در حالی که معتقدیم زمان دنیای یک طرفه گذشته است البته در اوایل انقلاب اسلامی مطبوعات جایگاه وسیعی داشته اند و در سال ۵۸ که هر کتاب، کاریکاتور و مقاله ای که اجازه انتشار در دنیا را نداشت، می توانستیم آن را در خیابان انقلاب و جلوی دانشگاه تهران آنها را پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی که ورود طنز به فضای سخت سیاسی چه کمکی به این فضا می کند، افزود: باید این را بگویم که گل آقا هیچ گاه با سیاسی ها درگیر نمی‌شد و بیشتر به مسئولین اجرایی می پرداخت که قدرت سیاسی چندانی نداشتند در واقع در ایران طنز سیاسی را به خاطر ندارم که با قدرت سیاسی درگیر شده باشد با این حال طنزها جریان اجتماعی بسیار قوی دارند.

مهندس غرضی ادامه داد: فومنی صابری یکی از شخصیت های بود که در زندان به ما دلگرمی می داد و بنده هیچ گاه از هیچ کسی  و شخص وی شکایت نکرده ام در حقیقت مطبوعات ابزار رشد و توسعه هستند و باید به آنها توجه شود.

وی افزود: علت اینکه طنز ماندگار شده است این است که به جوامع سیاسی کمک کرده تا مشکلات خود را بفهمد و در حقیقت طنز سیاسی باعث ارتقاء جامعه خواهد داشت.

وی در پایان در باره شعار انتخاباتی وی که گفته بود تورم را صفر می کند، و ارتباط آن حرف با صحبت های هفته گذشته حسن روحانی  گفت: الان تورم در بازار ۴۰ درصد است و تنها دولتی که با ۷۰ یا ۸۰ درصد رأی مردم به روی کارآمده باشد می تواند تورم را صفر کند نه دولتی که با ۵۰ درصد رأی مردم شروع به کار کرده است.

در پایان این نشست هادی قاسمی مدیرعامل خبرگزاری دانشجو با بیان این مطلب که "خوب است که دانشجویان کشور با بیان مطالبات خود در قالب طنز و همچنین جنس مطالبه کردن از مسئولان آشنا شده و آنها را بیاموزند"، خطاب به رسانه ها گفت: "امروز این جا جمع شده ایم تا دست یاری به رسانه ها با طیف های مختلف دراز کنیم تا از این طریق بتوانیم چارچوب طنز را در کشورمان ترسیم کنیم البته باید بگویم که دکتر سلام طنز بی نقصی نیست و باید برای بهتر شدن آن کمک کنیم."

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top